Ons Tweede ThuisKun je door weinig te slapen zwaarder worden?

In dit nieuwe nieuwsbericht willen we jullie graag wat vertellen  over hoe  belangrijk een goede nachtrust is en geven we een aantal tips om goed te kunnen slapen!

Als je goed slaapt dan voel je je overdag uitgerust, vrolijk, fit, alert en levenslustig.
Maar kamp je met slaaptekort, dan heeft dat al snel invloed. Niet alleen ben je moe, maar je zit ook minder goed in je vel. Je voelt je lusteloos en daarnaast doet het ook geen goed voor je gezondheid.

Als je te weinig slaapt kunnen je lichaamsstofjes (hormonen) ghreline en leptine uit balans raken Daardoor geven ze verkeerde boodschappen af. Deze stofjes zijn verantwoordelijk voor je honger- en verzadigingsgevoel. Dus te weinig slaap maakt ook dat je overdag meer wilt eten. Snel wil je dan  iets eten wat minder gezond voor je is zoals chips of koek. Hierdoor kan je te zwaar worden. Dus wanneer je goed slaapt, blijven je  lichaamsstofjes (hormonen) ghreline en leptine in balans. En kunnen er zo voor zorgen dat je een gezond gewicht houdt.

Maar hoe kun je er voor zorgen dat je een goede nachtrust krijgt?
Hier een aantal tips.

1. Leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen weg, kijk ook niet meer op je tablet, pc of tv. Deze zenden blauw licht uit en dat remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Zonder dit hormoon (lichaamsstofje) blijft je brein actief en heb je moeite om in slaap te vallen.

2. Lees een boek of doe ontspannings- en meditatieoefeningen. Je verlaagt zo de stresshormonen in je lijf en vermindert de spanning. Daardoor komen je geest en je lichaam tot rust en dan vergroot je de kans dat je sneller in slaap valt en een goede nachtrust hebt.

3. Slaap in een kamer met frisse lucht, je kunt je raam op een kiertje zetten en de kachel uit doen. Het is belangrijk dat je kamer goed donker is, hierdoor wordt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine weer gestimuleerd.

4. Het beter geen koffie, cola of andere stimulerende middelen (bijv. alcohol) vóór bedtijd te gebruiken. Ga ook niet met een volle maag slapen.

5. Regelmaat is ook belangrijk, dus ga op vaste tijden naar- en uit bed. Je biologische klok raakt zo ingesteld op wanneer het tijd is om naar bed te gaan, en weer op te staan.

6. Uit onderzoek is gebleken dat voldoende beweging helpt bij een gezonde nachtrust! Je heb je ook veel meer zin en energie om te bewegen als je goed uitgerust bent dus die twee dingen gaan hand in hand. En voldoende bewegen zorgt er weer voor dat je op gewicht kunt blijven Zo zie je maar hoe belangrijk het is om een goede nachtrust te hebben.

Comments are closed.